Ladang Tuhan Baru
Selamat datang kepada sesama saudara Kristen dan saudara lain iman. Mari kita saling kenal dalam suasana bersahabat.

Ladang Tuhan Baru

Forum Komunitas Kristen
 
IndeksIndeks  PencarianPencarian  PendaftaranPendaftaran  LoginLogin  

Share | 
 

 Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
Pilih halaman : 1, 2, 3, 4, 5  Next
PengirimMessage
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   11th December 2011, 10:56

Lagi ditemukan kesalahan kritikal ayat-ayat dalam bible. Pada kali ini saya ingin memaparkan pula ayat Genesis 11:12. Adalah lebih baik saya memaparkannya bermula dengan ayat Genesis 11:10, yang mana ianya mencatatkan keturunan bagi Sem.

Versi Alkitab Kabar Baik (BIS), linknya (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days)
Genesis 11:10 Inilah keturunan Sem. Dua tahun sesudah banjir besar, ketka Sem berumur 100 tahun, ia mendapat seorang anak laki-laki yang bernama Arpakhsad.
Genesis 11:11 Setelah itu ia masih hidup 500 tahun lagi, dan mendapat anak-anak lain.

Jika dilihat pada kitab Greek dan Hebrew, kedua-duanya juga mencatatkan bahawa pada ayat Genesis 11:10, Sem memperanakkan Arphaxad. Justeru turutan salasilah Sem pada genesis 11:10 adalah Sem, dan selepas itu Arphaxad.

Genesis 11:12 bagi Kitab Hebrew
Lihat pula ayat Genesis 11:12 bagi kitab Hebrew, linknya (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days) , ianya mencatatkan seperti di bawah,

וְאַרְפַּכְשַׁ֣ד Arpachshad
חַ֔י lived
חָמֵ֥שׁ five
וּשְׁלֹשִׁ֖ים and thirty
שָׁנָ֑ה years
וַיֹּ֖ולֶד and became
אֶת־
שָֽׁלַח׃ of Shelah


Makanya kitab Hebrew menyebutkan pada ayat Genesis 11:12 bahawa Arphaxad memperanakkan Shelah. Maka sehingga Genesis 11:12 ini, turutan salasilah menurut kitab Hebrew adalah Sem, Arphaxad, Selah. Dari kitab Hebrew juga kita memperolehi maklumat bahawa Arphaxad memperanakkan Selah ketika berumur 35 tahun. Terjemahan berkaitan dengan ini dapat kita lihat seperti di bawah,

Versi Alkitab Kabar Baik (BIS), linknya (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days)
Genesis 11:12 Pada waktu Arpakhsad berumur 35 tahun, ia mendapat anak laki-laki, namanya Selah.

Genesis 11:12 bagi Kitab Greek
Lihat pula ayat Genesis 11:12 juga bagi kitab Greek, linknya (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days), ianya mencatatkan seperti di bawah,

και έζησεν Αρφαξάδ εκατόν τριάκοντα πέντε έτη
and Arphaxad lived a hundred thirty five years,

και εγέννησε τον Καϊνάν
and he procreated Cainan


Dari kitab Greek ini, bagi ayat Genesis 11:12, kita memperolehi maklumat bahawa ketika berusia 135 tahun, Arphaxad memperanakkan Cainan.

Kita lihat dalam kitab Greek yang lain iaitu Greek OT: Septuagint, linknya (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days) , dimana ianya mencatatkan seperti di bawah,

Καὶ ἔζησεν Αρφαξαδ ἑκατὸν τριάκοντα πέντε ἔτη καὶ ἐγέννησεν τὸν Καιναν.

di mana pada link itu juga terdapat terjemahannya seperti di bawah,

"And Arphaxad lived a hundred and thirty-five years, and begot Cainan."

Justeru ada 2 persoalan di sini. Sehingga Genesis 11:12, salasilah Sem menurut kitab Hebrew adalah Sem, Arphaxad, Selah. Tetapi menurut kitab Greek pula, salasilah sem adalah Sem, Arphaxad, Cainan. Pada ayat Genesis 11:12 itu juga, menurut kitab Hebrew, Arphaxad berumur 35 tahun semasa memperolehi keturunan seterusnya, namun menurut kitab Greek pula, ketika itu Arphaxad adalah berumur 135 tahun.

Justeru manuskript mana satu yang mencatatkan catatan yang benar, yang menyamai autographnya?

Apakah Cainan itu adalah nama lain bagi Selah? Cainan itu bukanlah nama lain bagi Selah. Sila lihat pula kitab Greek OT:Septuagint (linknya telah diberikan d atas), bagi ayat Genesis 11:13 - 15

Genesis 11:13 And Arphaxad lived after he had begotten Cainan, four hundred years, and begot sons and daughters, and died. And Cainan lived a hundred and thirty years and begot Sala; and Canaan lived after he had begotten Sala, three hundred and thirty years, and begot sons and daughters, and died.

Canaan itu adalah yang memperanakkan Selah. Jika dilihat dalam link (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days), pada Genesis 11:13, kitab Greek itu juga menyebut Cainan memperanakkan Salah. Lihat di bawah,


και έζησε Καϊνάν εκατόν και τριάκοντα έτη
And Cainan lived a hundred and thirty years

και εγέννησε τον Σαλά
and he procreated Salah


Begitu juga pada ayat Genesis 11:14, kedua kitab Greek itu dan juga kitab Hebrew mencatatkan Selah pula memperanakkan Eber. Lihat terjemahanya di bawah,

Genesis 11:14 And Sala lived an hundred and thirty years, and begot Heber. (Greek OT Septuagint)
Genesis 11:14 Shelah lived thirty years and became of Eber (Hebrew, linknya (Saya tidak dapat mengemukakan linknya kerana new members are not allowed to post external links or emails for 7 days))

Justeru turutan salasilah Sem menurut kitab Greek adalah Sem, Aprhaxad, Cainan, Salah, Heber. Namun menurut kitab Hebrew pula, turutan salasilah itu adalah Shem (atau Sem), Arpachshad (atau Arphaxad), Shelah (atau Salah), Eber (atau Heber), iaitu tidak terdapat generasi Cainan. Justeru Cainan itu adalah bukannya nama lain bagi Selah, kerana kitab Greek menyebut Cainan itu adalah orang yang memperanakkan Selah.
Justeru saya ulang permasalahan di sini iaitu ada 2 persoalan di sini. Sehingga Genesis 11:12, salasilah Sem menurut kitab Hebrew adalah Sem, Arphaxad, Selah. Tetapi menurut kitab Greek pula, salasilah sem adalah Sem, Arphaxad, Cainan. Pada ayat Genesis 11:12 itu juga, menurut kitab Hebrew, Arphaxad berumur 35 tahun semasa memperolehi keturunan seterusnya, namun menurut kitab Greek pula, ketika itu Arphaxad adalah berumur 135 tahun. Justeru manuskript mana satu yang mencatatkan catatan yang benar, yang menyamai autographnya?

Sila perjelaskan berdasarkan bukti yang pasti, dan bukannya berdasarkan anggapan semata-mata.

Note: Permasalahan umur Selah ketika memperanakkan Eber sepert yang tercatat pada ayat Genesis 11:14 dalam kitab Greek dan Hebrew itu akan saya kemukakan dalam thread yang lain. Dalam thread ini, permasalahan yang saya ingin tumpukan adalah pada ayat Genesis 11:12 sahaja.
Kembali Ke Atas Go down
heinskle
Calon Perwira
Calon Perwira


Jumlah posting : 326
Join date : 04.12.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   11th December 2011, 14:34

erusi3 wrote:
Lagi ditemukan kesalahan kritikal ayat-ayat dalam bible. Pada kali ini saya ingin memaparkan pula ayat Genesis 11:12.

@ erusi,
Sangat simple,
anda mengenal muhammad bukan?,
apakah anda tahu persis tepatnya umur berapa muhammad, ketika Al-quran /Hadizt mencatatnya?
Berapa persis tepatnya usia ayah dan ibu muhammad ketika mereka meninggalkan muhammad?
Umur berapa tepat dan persisnya usia muhammad ketika ia dilamar oleh Siti Katidjah?
Tanggal dan bulan tahun islam berapakah tepatnya muhammad menerima wahyu pertama di-goa hira?

Jika anda dapat mengatakannya dengan beberapa referensi sebagai perbandingan akurasi pencatatan yg sebenarnya.
maka kisah yg dituliskan pada Alquran / Hadist dan buku buku islam lainnya, menunjukan kisah tersebut adalah kisah nyata, bukan sebuah dongeng para leluhur yang disampaikan berdasarkan hasil karya pujangga dimasa silam.

Tetapi jika anda memiliki 1(satu) referensi yg dianggap tepat, pada penulisan buku orang yg berbeda dan dalam kurun waktu yg berbeda dan bahkan sangat-sangat jauh berbeda. maka pernyataan tersebut diragukan keabsahannya apakah benar cerita tersebut adalah nyata. Kenapa?

Karena tidak seorangpun memperhitungkan tepat dan pasti dalam kalkulasi perhitungan tanggal/hari/bulan dan tahun, sebab segala sesuatu kejadian dicatat berdasarkan hitungan peristiwa / kejadian utama / terpenting pada waktu itu menurut perhitungan peredaran bulan dan matahari. Perhitungan waktu dilakukan berdasarkan peredaran matahari dan bulan dengan patokan kemiringan bayangan benda yg dihasilkan.

Jadi, silakan jawab beberapa pertanyaan saya diatas, karena dari jawaban anda tsb akan menentukan apakah klaim perbedaan pendapat dan catatan yg anda postingkan dapat diterima atau tidak.

Selamat menjawab ..
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   11th December 2011, 17:46



@heinskle

Quote :
anda mengenal muhammad bukan?,
apakah anda tahu persis tepatnya umur berapa muhammad, ketika Al-quran /Hadizt mencatatnya?
Berapa persis tepatnya usia ayah dan ibu muhammad ketika mereka meninggalkan muhammad?
Umur berapa tepat dan persisnya usia muhammad ketika ia dilamar oleh Siti Katidjah?
Tanggal dan bulan tahun islam berapakah tepatnya muhammad menerima wahyu pertama di-goa hira?

Saya tidak tahu dngan tepat umur Nabi Muhammad, juga tidak tahu usia ayah dan ibunya dalam persoalan kamu itu, juga tidak tahu dengan tepat usia Nabi Muhammad ketika dilamar oleg Siti Khadijah, juga tak tahu tangga dan bulan ketika Nabi Muhammad menerima wahyu, kerana semuanya ini tidak dimaklumkan oleh Allah dalam Al-Quran. Jika semua maklumat ini dimaklumkan oleh Allah dalam Al-Quran iaitu tercatat dalam al-Quran, maka saya akan dapat mengetahui dengan tepat setiap maklumat tersebut. Justeru apa masalahnya?

Namun ayat Genesis 11:12 ini sememangnya tercatat dalam bible. Apakah kamu ingin mengatakan bahawa kamu tidak tahu persis tepatnya siapakah anak kepada Arphaxad? Cainan atau Selah? Jika maklumat ini tercatat dalam Genesis 11:12,maka kenapa pula kamu merasakan kamu tidak tahu dengan persis tepatnya siapakah anak kepada Arphaxad itu? Jika umur Arphaxad ketika mempunyai anak itu (sama ada Selah atau Cainan) ada tercatat dalam ayat Genesis 11:12, maka kenapa pula kamu tidak bisa untuk tahu dengan persis tepat umur Arphaxad ketka itu?

Inilah perbezaan antara Islam dengan kristian. Saya dengan senang hati mengatakan saya tidak tahu semua maklumat yang kamu tanyakan itu kerana maklumat tersebut tidak tercatat dalam Al-Quran. Jika ianya tercatat dalam Al-Quran, maka saya akan tahu. Tetapi apakah kamu juga ingin mengatakan bahawa kamu tidak tahu maklumat siapakah anak Arphaxad dan umur Arphaxad, walaupun semuanya itu tercatat dalam Genesis 11:12? Apabila kamu membaca Genesis 11:12, maka apakah maklumat yang kamu perolehi? Sila kemukakan kepada saya.

Quote :
Tetapi jika anda memiliki 1(satu) referensi yg dianggap tepat, pada penulisan buku orang yg berbeda dan dalam kurun waktu yg berbeda dan bahkan sangat-sangat jauh berbeda. maka pernyataan tersebut diragukan keabsahannya apakah benar cerita tersebut adalah nyata. Kenapa?

Jadi kamu merasakan bahawa kamu mempunyai satu referensi yang dianggap tepat walaupun refernsi itu adalah daripada penulisan buku orang yang berbeda zaman? Jika demikian, sila buktikan kepada saya bahawa referensi kamu itu sebagai tepat. Dari isu permasalahan ayat Genesis 11:12 ini, sila berikan penjelasannya tanpa penafikan mana-mana versi bagi ayat Genesis 11:12 itu jika benar bahawa kamu memiliki satu referensi yang tepat.

Kembali Ke Atas Go down
heinskle
Calon Perwira
Calon Perwira


Jumlah posting : 326
Join date : 04.12.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   11th December 2011, 21:47

erusi3 wrote:


Saya tidak tahu dngan tepat umur Nabi Muhammad, juga tidak tahu usia ayah dan ibunya dalam persoalan kamu itu, juga tidak tahu dengan tepat usia Nabi Muhammad ketika dilamar oleg Siti Khadijah, juga tak tahu tangga dan bulan ketika Nabi Muhammad menerima wahyu, kerana semuanya ini tidak dimaklumkan oleh Allah dalam Al-Quran. Jika semua maklumat ini dimaklumkan oleh Allah dalam Al-Quran iaitu tercatat dalam al-Quran, maka saya akan dapat mengetahui dengan tepat setiap maklumat tersebut. Justeru apa masalahnya?

@erusi,
Sekali lagi dengan terpaksa saya harus mengatakan,
anda sangatlah menyedihkan, anda begitu agresif ingin mengetahui, menggali segala informasi kitab suci orang lain, sementara kitab suci anda sendiri yg didalamnya terkandung semua pertanyaan dari saya, anda sendiri tidak tahu.
Bagaimana mungkin anda dapat mengenal dan mengerti kebenaran kitab suci orang lain.
Jadi lebih baik anda lebih memperdalam lagi pengetahuan anda utk mengenal kitab suci orang lain, setelah itu barulah anda mampu mengoreksi agama orang lain.

Quote :
Jadi kamu merasakan bahawa kamu mempunyai satu referensi yang dianggap tepat walaupun refernsi itu adalah daripada penulisan buku orang yang berbeda zaman? Jika demikian, sila buktikan kepada saya bahawa referensi kamu itu sebagai tepat. Dari isu permasalahan ayat Genesis 11:12 ini, sila berikan penjelasannya tanpa penafikan mana-mana versi bagi ayat Genesis 11:12 itu jika benar bahawa kamu memiliki satu referensi yang tepat.

@erusi,
Silakan baca ulang posting saya utk jawaban anda diatas.
Dari jawaban anda diatas menggambarkan bagaimana cara serta kemampuan anda memahami dan menyikapi suatu tulisan, buku maupun referensi yg didapat. Anda hanya menganalisanya secara garis besarnya saja, sementara anda tidak mengerti mengapa informasi tulisan / angka tersebut disajikan.
Sementara posting saya yg sangat-sangat sederhana tersebut saja anda tidak bisa mengerti.
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   12th December 2011, 11:04

@heinskle

Quote :
Sekali lagi dengan terpaksa saya harus mengatakan,
anda sangatlah menyedihkan, anda begitu agresif ingin mengetahui, menggali segala informasi kitab suci orang lain, sementara kitab suci anda sendiri yg didalamnya terkandung semua pertanyaan dari saya, anda sendiri tidak tahu.
Bagaimana mungkin anda dapat mengenal dan mengerti kebenaran kitab suci orang lain.
Jadi lebih baik anda lebih memperdalam lagi pengetahuan anda utk mengenal kitab suci orang lain, setelah itu barulah anda mampu mengoreksi agama orang lain.

Saya rasa kamu amat tidak memahami apa yang saya cuba sampaikan. Kamu bertanyakan soalan yang mana maklumat tersebut tidak terdapat dalam al-Quran pun. Justeru kamu bukannya bertanyakan soalan berkenaan dengan Al-Quran tetapi kamu hanya bertanyakan soalan yang berada di dluar Al-Quran. Amat malang jika kamu merasakan semua pertanyaan kamu itu terkandung dalam Al-Quran. Ini saya perbetulkan, iaitu hakikatnya kamu tidak bertanyakan tentang sesuatu yang di dalam al-Quran, tetapi sebaliknya kamu hanya bertanyakan sesuatu yang berada di luar Al-Quran. Dapatkah kamu membezakan apayang ada dalam al-quran dan apa yang di luar Al-Quran??
Mari saya paparkan apa yang saya cuba sampaikan. Sebagai contohnya, kamu bertanyakan apakah anda tahu persis tepatnya umur berapa muhammad, ketika Al-quran /Hadizt mencatatnya?. Jika pertanyaan itu adalah sesuatu yang berada di dalam al-Quran, then sila kemukakan kepada saya ayat manakah dalam Al-Quran yang mnyebut usia Nabi Muhammad itu?

Tindakan kamu itu amat berbeza dengan saya yakerana saya sememangnya bertanyakan sesuatu yang berada di dalam bible itu sendiri. Contohnya ayat silsilah Jesus yang ada dalam bible itu, juga ayat Genesis 11:12.

Nampakkah perbezaan antara pertanyaan kamu dengan pertanyaan saya? Jika kamu bertanyakan sesuatu yang berada di dalam al-Quran maka saya dengan senang hati untuk menjawabnya.

Quote :
Silakan baca ulang posting saya utk jawaban anda diatas.
Dari jawaban anda diatas menggambarkan bagaimana cara serta kemampuan anda memahami dan menyikapi suatu tulisan, buku maupun referensi yg didapat. Anda hanya menganalisanya secara garis besarnya saja, sementara anda tidak mengerti mengapa informasi tulisan / angka tersebut disajikan.
Sementara posting saya yg sangat-sangat sederhana tersebut saja anda tidak bisa mengerti.

Dipersilakan kamu untuk copy dan paste di sini posting kamu yang mana yang kamu maksudkan itu, untuk memudahkan saya faham jawapan yang kamu maksudkan itu. jika saya boleh melakukanya, maka kenapa kamu tidak mahu melakukan perkara yang sama? setiap kali saya merujuk kepada jawapan saya yang sudah saya berikan, maka say akan copy n pastekannya dengan tulisan warna biru. Harap kamu dapat melakukan perkara yang sama dengan warna tulisan yang lain supaya ianya saling membantu dalam diskusi kita ini.
Kenapakah kamu merasakan saya hanya menganalisa secara garis besarnya sahaja? Kenapa kamu merasakan saya tidak megerti mengapa informasi tulisan/angka tersebut disajikan? Di bahagian manakah posting kamu yang tidak saya mengertikan. Atas dasar apa kamu merasakan saya tidak mengerti posting kamu itu? Sila perjelaskan.
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   12th December 2011, 13:35

Saya amat menghargainya jika ada individu kristian yang ingin memberikan penjelasan bertepatan dengan permasalahan ayat Genesis 11:12 ini. Juga saya menghargainya jika mana-mana individu kristian yang tidak tahu jawapan atas prmasalahan ini berusaha untuk membawa permasalahan ini kepada father-father di gereja atau pihak otoriti kristian agar kita semua memperolehi jawapan penyelesaian ke atas permasalahan ini.
Kembali Ke Atas Go down
heinskle
Calon Perwira
Calon Perwira


Jumlah posting : 326
Join date : 04.12.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   12th December 2011, 18:04

Quote :

Nampakkah perbezaan antara pertanyaan kamu dengan pertanyaan saya? Jika kamu bertanyakan sesuatu yang berada di dalam al-Quran maka saya dengan senang hati untuk menjawabnya.

@ erusi,
Disinilah letak permasalah awak, jika awak tak menguasai kitab suci orang laen, janganlah awak nak mengklaim die ada kesalahan didalamnya.
Ibarat kata urang melayu, tak baek nak slalu menjage tepi kaen orang laen.
lebeh baek khan bila awak nak jage prihal awak sendiri.
" Hidung tak mancung pipi tersorong sorong "
Kembali Ke Atas Go down
striker
Perwira Menengah
Perwira Menengah


Jumlah posting : 1393
Join date : 03.02.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   12th December 2011, 19:28

heinskle wrote:
Quote :

Nampakkah perbezaan antara pertanyaan kamu dengan pertanyaan saya? Jika kamu bertanyakan sesuatu yang berada di dalam al-Quran maka saya dengan senang hati untuk menjawabnya.

@ erusi,
Disinilah letak permasalah awak, jika awak tak menguasai kitab suci orang laen, janganlah awak nak mengklaim die ada kesalahan didalamnya.
Ibarat kata urang melayu, tak baek nak slalu menjage tepi kaen orang laen.
lebeh baek khan bila awak nak jage prihal awak sendiri.
" Hidung tak mancung pipi tersorong sorong "

Makasude? pusinglah awak ni membacanye... :?: :?: :?: d\'oh d\'oh
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   12th December 2011, 21:01


@heinskle

Saya tak pernah anggap yang saya ini telah menguasai bible kamu itu. Saya yakin kamu lebih memahami dripada saya. So saya mempersilakan untuk kamu memberi penjelasan apa yang saya tidak faham di dalam permasalahan ayat genesis 11:12 yang saya kemukakan ini.

Diminta jangan anggap saya nak jaga tepi kain orang kristian menyebabkan saya mengemukakan persoalan berkenaan bible. Apakah kelompok kristian tidak mahu orang luar bertanyakan sesuatu berkenaan dengan bible mereka? Jika individu kristian seperti bruce, striker tidak menghalang saya untuk bertanyakan sesuatu berkenaan bible, then kenapa saya melihat kamu seolah-olah tidak senang hati apabila saya mengemukakan persoalan berkenaan bible? Bukankah pertanyaan itu penting supaya kamu akan lebih mengkaji bible kamu? Apakah kamu tidak merasakan sedemikian?
Saya hanya sekadar bertanya. Semoga tiada yang rasa terganggu apabila saya mengemukakan pertanyaan berkenaan bible.
Kembali Ke Atas Go down
heinskle
Calon Perwira
Calon Perwira


Jumlah posting : 326
Join date : 04.12.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 01:15

erusi3 wrote:

@heinskle

Saya tak pernah anggap yang saya ini telah menguasai bible kamu itu. Saya yakin kamu lebih memahami dripada saya. So saya mempersilakan untuk kamu memberi penjelasan apa yang saya tidak faham di dalam permasalahan ayat genesis 11:12 yang saya kemukakan ini.

Diminta jangan anggap saya nak jaga tepi kain orang kristian menyebabkan saya mengemukakan persoalan berkenaan bible. Apakah kelompok kristian tidak mahu orang luar bertanyakan sesuatu berkenaan dengan bible mereka? Jika individu kristian seperti bruce, striker tidak menghalang saya untuk bertanyakan sesuatu berkenaan bible, then kenapa saya melihat kamu seolah-olah tidak senang hati apabila saya mengemukakan persoalan berkenaan bible? Bukankah pertanyaan itu penting supaya kamu akan lebih mengkaji bible kamu? Apakah kamu tidak merasakan sedemikian?
Saya hanya sekadar bertanya. Semoga tiada yang rasa terganggu apabila saya mengemukakan pertanyaan berkenaan bible.

@erusi,
Bukan tak senang hati kawan, awak boleh bertanya apa saja, tapi pertanyaan awak nak kena koreksi dululah pertanyaan awak tuh, baru awak bertanya keorang laen.
jika awak bertanya untok mengadili orang laen, buat apa... sementara awak sendiri tak paham betol yang awak pertanyakan tu, bagaimana awak boleh nak terima jawaban yang benar dari orang laen.
Kembali Ke Atas Go down
bruce
Global Moderator
Global Moderator


Jumlah posting : 9231
Join date : 27.01.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 08:18

@erusi


Mohon maaf, saya terkendala beberapa hari untuk online.

Menarik bahwa anda begitu berminat membaca Kitab kami, bro, ataukah anda hanya copy paste dari seseorang lain? Tetapi paling tidak anda cukup rajin membacanya.

Satu yang saya herankan adalah, MENGAPA anda sangat tertarik mengulas urutan silsilah? Pentigkah silsilah itu untuk ajaran agama/kepercayaan ?

Jika begitu pentingnya silsilah, mengapa tidak terdapat silsilah Nabi Muhammad dari Ismail ?
Jika Alquran tidak menganggapnya penting untuk mengajarkan iman Islam, maka apakah penting untuk umat Kristen mengetahui urutan silsilah para nabi-nabi itu?

Jujur saja, bagi umat Kristen tidaklah penting untuk mengurutkan silsilah nabi-nabi itu. Karena lebih bermakna ajaran dan ucapan para nabi itu sendiri. Bukan silsilahnya yang penting, tetapi ajarannya yang lebih utama.

Salam


_________________________________________________

Jn 3:16 For God so loved the world, as to give his only begotten Son; that whosoever believeth in him, may not perish, but may have life everlasting.
Kembali Ke Atas Go down
Husada
Global Moderator
Global Moderator


Jumlah posting : 4981
Join date : 07.05.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 17:15

Damai bagi LTBers.
Quote :

Menarik bahwa anda begitu berminat membaca Kitab kami, bro, ataukah anda hanya copy paste dari seseorang lain? Tetapi paling tidak anda cukup rajin membacanya.
Ngomong-ngomong, saya juga sepertinya pernah membaca materi bahasan seperti yang diangkat oleh erusi3 ini. Tapi entah di forum mana, lupa. Melihat namanya, layak juga diduga bahwa materi tersebut bukan hasil copas, melainkan memang erusi1, erusi2, dan erusi3 selalu mempermasalahkan silsilah ini. Belum pernah terjawabkah?

Saya sendiri sih kurang tertarik dengan silsilah. Jadi, komentar dari saya rasanya tidak akan memuaskan.

Damai, damai, damai.

_________________________________________________
Berikan kepada Tuhan apa yang menjadi hak Tuhan, berikan kepada negara apa yang menjadi hak negara
Kembali Ke Atas Go down
striker
Perwira Menengah
Perwira Menengah


Jumlah posting : 1393
Join date : 03.02.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 19:19

bruce wrote:
@erusi


Mohon maaf, saya terkendala beberapa hari untuk online.

Menarik bahwa anda begitu berminat membaca Kitab kami, bro, ataukah anda hanya copy paste dari seseorang lain? Tetapi paling tidak anda cukup rajin membacanya.

Satu yang saya herankan adalah, MENGAPA anda sangat tertarik mengulas urutan silsilah? Pentigkah silsilah itu untuk ajaran agama/kepercayaan ?

Jika begitu pentingnya silsilah, mengapa tidak terdapat silsilah Nabi Muhammad dari Ismail ?
Jika Alquran tidak menganggapnya penting untuk mengajarkan iman Islam, maka apakah penting untuk umat Kristen mengetahui urutan silsilah para nabi-nabi itu?

Jujur saja, bagi umat Kristen tidaklah penting untuk mengurutkan silsilah nabi-nabi itu. Karena lebih bermakna ajaran dan ucapan para nabi itu sendiri. Bukan silsilahnya yang penting, tetapi ajarannya yang lebih utama.

Salam


Waduh.. lukas sdh capek2 nulis silsilah masa' gak dianggap penting sih mas? ;(
Kembali Ke Atas Go down
striker
Perwira Menengah
Perwira Menengah


Jumlah posting : 1393
Join date : 03.02.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 19:22

Husada wrote:
Damai bagi LTBers.
Quote :

Menarik bahwa anda begitu berminat membaca Kitab kami, bro, ataukah anda hanya copy paste dari seseorang lain? Tetapi paling tidak anda cukup rajin membacanya.
Ngomong-ngomong, saya juga sepertinya pernah membaca materi bahasan seperti yang diangkat oleh erusi3 ini. Tapi entah di forum mana, lupa. Melihat namanya, layak juga diduga bahwa materi tersebut bukan hasil copas, melainkan memang erusi1, erusi2, dan erusi3 selalu mempermasalahkan silsilah ini. Belum pernah terjawabkah?

Saya sendiri sih kurang tertarik dengan silsilah. Jadi, komentar dari saya rasanya tidak akan memuaskan.

Damai, damai, damai.

lho masa' njenengan tdk tertarik dengan isi kitab anda sendiri mas? hati2 lho nanti malah lebih tertarik dengan isi kitab agama lain :)
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 19:51

@heinskle

Jangan anggap saya bertanya ini untuk mengadili orang lain. Bukan itu niat saya.

Sila perjelaskan apa yang dimaksudkan pertanyaan itu harus dikoreksi terlebih dahulu sebelum mengemukakan pertanyaan. Saya tidak memahami perkataan ‘dikoreksi’ sebab saya kira itu bahasa pertuturan Indonesia yang tidak saya fahami maksudnya. Justeru lebih baik saya minta penjelasan terlebih dahulu sebelum menanggani komentar kamu.

@bruce

Terima kasih kerana bertanyakan kepada saya berkenaan dengan di manakah kepentingan catatan silsilah di dalam bible itu. Sebelumnya kamu juga bertanyakan kenapa saya berminat untuk mengulas urutan silsilah? Ini kerana kelompok kristian mendakwa bible mereka itu adalah kitab kebenaran tanpa sebarang keraguan lagi. Kelompok kristian juga mendakwa bible mereka adalah kitab yang tahan diuji. Justeru saya ingin mengetahui apakah benar dakwaan kelompok kristian itu? Apakah kelompok kristian itu mendakwa secara jujur? Justeru ini menyebabkan saya menyelidiki bible, namun apa yang saya temui adalah wujudnya juga percanggahan di dalam bible itu. Ini menyebabkan saya tertanya-tanya apakah kompok kristian mengetahui percanggahan-percanggahan ini? Jika mereka tidak tahu, maka saya merasakan saya harus memaklumi mereka. Namun jika sememangnya mereka telah tahu, maka saya tertanya-tanya, apakah penjelasan mereka berkenaan permasalahan ini yang menyebabkan mereka terus yakin terhadap bible mereka? Atau apakah mereka hanya mempercayai bible dengan mengabaikan permasalahan ini? Jika demikian maka atas dasar apa mereka bertindak sedemikian? Apakah mereka mempunyai penjelasan yang kukuh yang mewajarkan mereka mengabaikan permasalahan ini? Jika mereka mengetahui percanggahan ini wujud yang menyebabkan terbuktinya kesalahan telah wujud di dalam bible itu, maka atas dasar apa mereka percaya ayat-ayat yang lain di dalam bible itu masih tidak dipengaruhi oleh sebarang kesalahan?

Atas dasar itu maka saya mengemukakan persoalan kepada kelompok kristian.

Sekarang saya ingin mengulas kepentingan catatan silsilah di dalam bible itu. Silsilah Jesus di dalam bible adalah suatu catatan yang bersifat fakta. Fakta ada sesuatu yang tidak dapat kita nafikan. Contohnya jika faktanya ibu kota Negara Malaysia adalah Kuala Lumpur, maka tiada siapa yang dapat mengatakan bandar selain daripada Kuala Lumpur sebagai ibu kota Negara Malaysia. Justeru kebenaran fakta itu adalah amat penting. Di dalam autograph diyakini catatan fakta ini adalah benar kerana dikatakan penulisnya di bawah bimbingan roh kudus. Namun dengan penemuan fakta yangsalah pada bible kini, maka tiada yang dapat menafikan bahawa catatan fakta itu telah mengalami pengubahan jika dibandingkan dengan catatan pada autoraphnya. Jika fakta silsilah Jesus di dalam bible itu sudah salah, maka bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa bible itu dipenuhi dengan kebenaran. Jika kamu tidak dapat mengatakan bible itu dipenuhi dengan kebenaran, then bagaimana kamu ingin mengatakan catatan di dalam bible adalah benar? Jika catatan di dalam bible itu tidak dapat kamu katakan sebagai benar, maka bagaimana untuk kamu mengatakan doktrin dan ajaran di dalam bible itu benar? Jika kamu tidak dapat mengatakan doktrin dan ajaran di dalam bible itu sebagai benar, then bagaimana kamu ingin mengatakan keimanan dan kepercayaan kamu itu adalah benar? Keseluruhannya adalah jika catatan fakta sudah salah, maka bagaimana kamu ingin mengatakan catatan doktrin dan ajaran di dalam bible itu adalah masih benar? Dengan kata lain jika catatan fakta telah mengalami pengubahan, maka bagaimana kamu ingin mengatakan catatan doktrin dan ajaran di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?
Justeru setiap catatan di dalam bible itu adalah amat penting untuk dibuktikan kebenarannya kerana ini akan melibatkan kredibiliti bible itu sendiri yang mana seterusnya ia akan melibatkan status ketulenan, keaslian, kesahihan dan kebenaran bible itu sendiri.

Bukan catatan silsilah itu yang penting, tetapi catatan fakta itu yang pentng. Kita tidak boleh mengatakan jika tiada catatan silsilah tiada di dalam sesuatu kitab sama ada di dalam kitab bible ataupun al-Quran, maka kitab itu tidak benar. Tetapi jika catatan silsilah telah ada di dalam sesuatu kitab sama ada Al-Quran ataupun bible, maka catatan silsilah itu mestilah benar untuk kita mengatakan sesuatu kitab itu adalah benar. Bukan setakat catatan silsilah itu sahaja, tetapi semua catatan fakta, seperti tahun, bilangan, nama, tempat, masa dan sebagainya, iaitu jika ianya telah dicatatkan di dalam bible atau Al-Quran, then catatan fakta itu mestilah benar untuk kita membuktikan kitab itu sebagai benar.


@Husada

Yes, sememangnya erusi, erusi1, erusi2 dan erusi3 adalah orang yang sama. Sememangnya permasalahan ini bukan saya copy n paste daripada mana-mana melainkan sememangnya ini adalah permasalahan yang saya temukan sendiri hasil daripada penelitian saya sendiri.

Dan yes, sememangnya saya masih belum menemui mana-mana penjelasan yang disertakan dengan pembuktiannya. Pernah juga seseorg individu kristian memilih versi tertentu sebagai benar, manakala versi yang satu lagi adalah salah. Namun pemilihannya itu hanya bersandarkan pada sangkaannya atau asumsinya semata-mata, bukan melalui pembuktian. Jika itu yang diamalkan bermakna individu kristian itu hanya membuat pemilihan secara membuta tuli. Ada juga yang mengakuinya sebagai kesilapan penyalinan. Namun sepertinya juga iaitu pemilihan versi yang mana sebagai salinan yang benar dan versi yang mana sebagai salinan yang salah hanya berdasarkan kepada sangkaan semata-mata, bukannya atas dasar bukti yang kukuh yang mana pemilihan tersebut adalah benar tanpa sebarang keraguan lagi.

Jika komentar yang diberikan adalah berdasarkan bukti, makanya tiada reason untuk saya mengatakan komentar daripada kamu itu sebagai tidak memuaskan. Namun jika hanya brdasarkan asumsi semata-mata, sememangnya ia tidak akan memuaskan. Kerana kita semua tentunya inginkan sesuatu yang pasti, bukannya sesuatu yang hanya disangka sebagai pasti.
Kembali Ke Atas Go down
heinskle
Calon Perwira
Calon Perwira


Jumlah posting : 326
Join date : 04.12.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 21:51

erusi3 wrote:
@heinskle

Jangan anggap saya bertanya ini untuk mengadili orang lain. Bukan itu niat saya.

Sila perjelaskan apa yang dimaksudkan pertanyaan itu harus dikoreksi terlebih dahulu sebelum mengemukakan pertanyaan. Saya tidak memahami perkataan ‘dikoreksi’ sebab saya kira itu bahasa pertuturan Indonesia yang tidak saya fahami maksudnya. Justeru lebih baik saya minta penjelasan terlebih dahulu sebelum menanggani komentar kamu.

@erusi,
Sekarang sudah jelas, awak sangat minim ttg perbendaharaan kata, sehingga awak tak paham perkataan 'koreksi'
kata 'koreksi' suatu kata yg sangat-sangat simple, dan perkataan itu selalu digunakan di Malaysia dan di Singapura dan tidak asing dikalangan kaum melayu khususnya disana.
dengan tidaknya paham awak tsb dengan perkataan sederhana yg dipakai sehari-hari, terutama bagi para pelajar dan perkerja yang diadopts dari bahasa Inggris 'correction', bagaimana mungkin anda bisa membedakan perbedaan diantara 2 versi kalimat terjemahan dari sebuah bahasa asing 'Genesis'.
Koreksi yg perlu anda lakukan, mempertimbangkan perbandingan yg akan diajukan, sebaiknya sebagai contoh perbandingan diantara ' apel versi apel ', bukan ' apel versi orange'
untuk hal ini jika anda masih tidak paham, bermakna awak ni agak terok sedikitlah, dan saya mesti menggunakan bahasa lebih sederhana lagi, mungkin gaya bahasa degree rendah.
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 22:06

@heinskle

Seperti yang saya katakan, sata tidak mengerti perkataan "koreksi" dalam bahasa Indonesia itu. Menurut kamu perkataan itu di adopts daripada perkataan bahasa inggeris "correction. Di malaysia maksud "correction" itu adalah "pembetulan". Perkataan 'koreksi' memang tidak digunakan di sini. Perkataan 'korek' ada, tetapi bukannya 'koreksi'.

Sememangnya saya melakukan perbandingan "apel versi apel" dan bukannya "apel versi orange". Ini kerana saya membandingkan ayat Genesis 11:12 dengan ayat Genesis 11:12 bagi kitab yang lain, tetapi ianya tetap ayat Genesis 11:12. Dengan kata lain saya membandingkan Genesis 11:12 dengan Genesis 11:12.

Jika kamu anggap saya melakukan perbandingan "apel versi orange", then sila perjelaskan kenapa kamu beranggapan sedemikian?

Saya harap jangan ada yang beremosi dalam berdiskusi.
Kembali Ke Atas Go down
bruce
Global Moderator
Global Moderator


Jumlah posting : 9231
Join date : 27.01.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 22:45

Quote :
@bruce

Terima kasih kerana bertanyakan kepada saya berkenaan dengan di manakah kepentingan catatan silsilah di dalam bible itu. Sebelumnya kamu juga bertanyakan kenapa saya berminat untuk mengulas urutan silsilah? Ini kerana kelompok kristian mendakwa bible mereka itu adalah kitab kebenaran tanpa sebarang keraguan lagi. Kelompok kristian juga mendakwa bible mereka adalah kitab yang tahan diuji. Justeru saya ingin mengetahui apakah benar dakwaan kelompok kristian itu? Apakah kelompok kristian itu mendakwa secara jujur? Justeru ini menyebabkan saya menyelidiki bible, namun apa yang saya temui adalah wujudnya juga percanggahan di dalam bible itu. Ini menyebabkan saya tertanya-tanya apakah kompok kristian mengetahui percanggahan-percanggahan ini? Jika mereka tidak tahu, maka saya merasakan saya harus memaklumi mereka. Namun jika sememangnya mereka telah tahu, maka saya tertanya-tanya, apakah penjelasan mereka berkenaan permasalahan ini yang menyebabkan mereka terus yakin terhadap bible mereka? Atau apakah mereka hanya mempercayai bible dengan mengabaikan permasalahan ini? Jika demikian maka atas dasar apa mereka bertindak sedemikian? Apakah mereka mempunyai penjelasan yang kukuh yang mewajarkan mereka mengabaikan permasalahan ini? Jika mereka mengetahui percanggahan ini wujud yang menyebabkan terbuktinya kesalahan telah wujud di dalam bible itu, maka atas dasar apa mereka percaya ayat-ayat yang lain di dalam bible itu masih tidak dipengaruhi oleh sebarang kesalahan?

Atas dasar itu maka saya mengemukakan persoalan kepada kelompok kristian.

Sekarang saya ingin mengulas kepentingan catatan silsilah di dalam bible itu. Silsilah Jesus di dalam bible adalah suatu catatan yang bersifat fakta. Fakta ada sesuatu yang tidak dapat kita nafikan. Contohnya jika faktanya ibu kota Negara Malaysia adalah Kuala Lumpur, maka tiada siapa yang dapat mengatakan bandar selain daripada Kuala Lumpur sebagai ibu kota Negara Malaysia. Justeru kebenaran fakta itu adalah amat penting. Di dalam autograph diyakini catatan fakta ini adalah benar kerana dikatakan penulisnya di bawah bimbingan roh kudus. Namun dengan penemuan fakta yangsalah pada bible kini, maka tiada yang dapat menafikan bahawa catatan fakta itu telah mengalami pengubahan jika dibandingkan dengan catatan pada autoraphnya. Jika fakta silsilah Jesus di dalam bible itu sudah salah, maka bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa bible itu dipenuhi dengan kebenaran. Jika kamu tidak dapat mengatakan bible itu dipenuhi dengan kebenaran, then bagaimana kamu ingin mengatakan catatan di dalam bible adalah benar? Jika catatan di dalam bible itu tidak dapat kamu katakan sebagai benar, maka bagaimana untuk kamu mengatakan doktrin dan ajaran di dalam bible itu benar? Jika kamu tidak dapat mengatakan doktrin dan ajaran di dalam bible itu sebagai benar, then bagaimana kamu ingin mengatakan keimanan dan kepercayaan kamu itu adalah benar? Keseluruhannya adalah jika catatan fakta sudah salah, maka bagaimana kamu ingin mengatakan catatan doktrin dan ajaran di dalam bible itu adalah masih benar? Dengan kata lain jika catatan fakta telah mengalami pengubahan, maka bagaimana kamu ingin mengatakan catatan doktrin dan ajaran di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?
Justeru setiap catatan di dalam bible itu adalah amat penting untuk dibuktikan kebenarannya kerana ini akan melibatkan kredibiliti bible itu sendiri yang mana seterusnya ia akan melibatkan status ketulenan, keaslian, kesahihan dan kebenaran bible itu sendiri.

Bukan catatan silsilah itu yang penting, tetapi catatan fakta itu yang pentng. Kita tidak boleh mengatakan jika tiada catatan silsilah tiada di dalam sesuatu kitab sama ada di dalam kitab bible ataupun al-Quran, maka kitab itu tidak benar. Tetapi jika catatan silsilah telah ada di dalam sesuatu kitab sama ada Al-Quran ataupun bible, maka catatan silsilah itu mestilah benar untuk kita mengatakan sesuatu kitab itu adalah benar. Bukan setakat catatan silsilah itu sahaja, tetapi semua catatan fakta, seperti tahun, bilangan, nama, tempat, masa dan sebagainya, iaitu jika ianya telah dicatatkan di dalam bible atau Al-Quran, then catatan fakta itu mestilah benar untuk kita membuktikan kitab itu sebagai benar.

Ada perbedaan nyata antara Islam dan Kristen bro, dan sepertinya sudah anda ketahui. Islam mengclaim bahwa Alquran adalah bisikan dari Allah SWT, sedangkan Kristen mengakui bahwa AAlkitab adalah ditulis oleh manusia. Jadi, jika anda menemukan ksalahan pada Alquran, yang memang banyak sekali, maka anda boleh merasa ragu akan kebenarannya, sedangkan Alkitab tidak menganggap bahwa apa yang tertulis adalah bisikan Tuhan, tetapi tulisan karya manusia yang mendapat inspirasi Roh Kudus. Maka, apa yang diinspirasikan oleh Roh Kudus, bisa saja diterima secara tidak lengkap oleh manusianya. Jangan lupakan pula fakta, bahwa Kristen tidak menganggap Alkitab/Bible dibawa secara utuh oleh Jesus, seperti yang selama ini diimani secara naive oleh Muslim terhadap Injil yang dibawa Isa.


_________________________________________________

Jn 3:16 For God so loved the world, as to give his only begotten Son; that whosoever believeth in him, may not perish, but may have life everlasting.
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   13th December 2011, 23:28

@bruce

Quote :
Maka, apa yang diinspirasikan oleh Roh Kudus, bisa saja diterima secara tidak lengkap oleh manusianya.

Jadi kamu ingin mengatakan apa yang terkandung di dalam bible itu bukannya 100% inspirasi daripada roh kudus? Jika demikian bagaimana kamu ingin mengenalpasti mana yang diinspirasikan oleh roh kudus dan mana yang bukan diinspirasikan oleh roh kudus? Juga jika demikian bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa penulis bible itu adalah di bawah bimbingan roh kudus?
Atau apakah kamu ingin mengatakan tidak sampai 100% apa yang diinspirasikan oleh roh kudus terdapat dalam bible itu? Kenapa semua yang diinspirasikan oleh roh kudus itu tidak mampu diterima oleh manusia iaitu penulis bible itu? Apakah roh kudus itu tidak mampu untuk melakukan sesuatu agar apa yang diinspirasikan olehnya itu dapat diterima sepenuhnya oleh manusia tersebut?Jika roh kudus tidak mampu berbuat sedemikian maka apakah roh kudus itu maha kuasa? Jika roh kudus mampu berbuat sedemikian, maka kenapa dia hanya membiarkan apa yang diinspirasikannya tidak dapat diterima secara lengkap oleh manusia tersebut? Apakah roh kudus hanya membiarkan sahaja catatan yang tidak lengkap di dalam bible itu. Jika demikian bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan memelihara firmannya di dalam bible itu? Juga bagaimana kamu ingin mengatakan catatan di dalam bible itu sebagai firman tuhan? Ini kerana apa yang diinspirasikan oleh roh kudus tidak tercatat secara lengkap dalam bible itu.

Keraguan seterusnya adalah isu ini juga melibatkan perbezaan ayat antara satu versi dengan satu versi yang lain. Jika pun inspirasi catatan silsilah itu oleh roh kudus tidak diterima secara lengkap oleh penulis asalnya, maka tetap bahawa catatan silsilah itu dituliskan oleh penulis asalnya hanya ada dalam satu versi sahaja. Tetapi dalam manuskriptnya pula di temukan 2 versi. Justeru salah satu versi pasti tidak sama dengan versi asal yang ditulis oleh penulis asalnya kerana telah berlaku pengubahan. Justeru unsur-unsur pengubahan tidak mampu dinafikan telah wujud dalam manuscript bible. Then jika keadaan ini berlaku maka atas dasar apa kamu ingin mengatakan ayat-ayat lain seperti doktrin dan ajaran di dalam bible itu masih tidak mengalami pengubahan?

Quote :
Jangan lupakan pula fakta, bahwa Kristen tidak menganggap Alkitab/Bible dibawa secara utuh oleh Jesus, seperti yang selama ini diimani secara naive oleh Muslim terhadap Injil yang dibawa Isa.

Sebab itu muslim tidak pernah menganggap sebahagian daripada bible (PB ataupun gospel-gospel) itu sebagai kitab Injil yang diturunkan Allah kepada Nabi Isa. Begitu juga muslim juga tidak pernah menganggap sebahagian bible itu adalah kitab Taurat yang diturunkan Allah kepada Nabi Musa. Hanya pihak kristian sahaja yang menggunakan isu dengan menganggap bahawa apabila al-Quran membenarkan kitab Taurat dan Injil bermakna al-Quran membenarkan kitab bible mereka itu. Justeru sekarang kamu faham bahawa apabila al-Quran membenarkan kitab Taurat dan Injil, maka ia bukannya bermakna al-Quran mengakui kebenaran bible kristian itu.
Kembali Ke Atas Go down
bruce
Global Moderator
Global Moderator


Jumlah posting : 9231
Join date : 27.01.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   14th December 2011, 07:05

Quote :
Jadi kamu ingin mengatakan apa yang terkandung di dalam bible itu bukannya 100% inspirasi daripada roh kudus?

Baca lagi jawaban saya, anda salah menangkap, atau justru sengaja menyalah artikan?

Quote :
Jika demikian bagaimana kamu ingin mengenalpasti mana yang diinspirasikan oleh roh kudus dan mana yang bukan diinspirasikan oleh roh kudus? Juga jika demikian bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa penulis bible itu adalah di bawah bimbingan roh kudus?

Anda bisa lihat bahwa tidak ada masalah dalam umat Kristen, seperti terjadi masalah dalam umat Islam. Kristen agama yang cerdas, bukn agama yang hanya patuh seperti kerbau dicocok hidungnya.Kristen memiliki magisterium yang terbukti sudah menjaga gerejaNya sejak 20 abad yang lalu. Jadi, tidak ada keraguan sedikitpun.

Quote :
Atau apakah kamu ingin mengatakan tidak sampai 100% apa yang diinspirasikan oleh roh kudus terdapat dalam bible itu? Kenapa semua yang diinspirasikan oleh roh kudus itu tidak mampu diterima oleh manusia iaitu penulis bible itu? Apakah roh kudus itu tidak mampu untuk melakukan sesuatu agar apa yang diinspirasikan olehnya itu dapat diterima sepenuhnya oleh manusia tersebut?Jika roh kudus tidak mampu berbuat sedemikian maka apakah roh kudus itu maha kuasa? Jika roh kudus mampu berbuat sedemikian, maka kenapa dia hanya membiarkan apa yang diinspirasikannya tidak dapat diterima secara lengkap oleh manusia tersebut? Apakah roh kudus hanya membiarkan sahaja catatan yang tidak lengkap di dalam bible itu. Jika demikian bagaimana kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan memelihara firmannya di dalam bible itu? Juga bagaimana kamu ingin mengatakan catatan di dalam bible itu sebagai firman tuhan? Ini kerana apa yang diinspirasikan oleh roh kudus tidak tercatat secara lengkap dalam bible itu.

Anda bertanya atau sedang meracau sih? Jika bertanya, tanyalah satu persatu, kalau meracau, tempatnya bukan di forum.

ALkitab adalah sebagian saja dari Firman Tuhan yang dituliskan, kami masih memiliki pengajaran yang disampaikan secara lisan sejak jaman para rasul. Juga magisterium yang menjaga dan memberi pengajaran atas Firman Tuhan. Ketiganya merupakan pilar Gereja yang tidak terpisahkan, saling melengkapi, saling mengisi, dibawah bimbingan Roh Kudus.

Sudah jelas? Atau mau bertanya lagi. Tanyalah satu satu, jika hanya meracau akan cenderung diabaikan atau di delete.

Salam

_________________________________________________

Jn 3:16 For God so loved the world, as to give his only begotten Son; that whosoever believeth in him, may not perish, but may have life everlasting.
Kembali Ke Atas Go down
striker
Perwira Menengah
Perwira Menengah


Jumlah posting : 1393
Join date : 03.02.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   14th December 2011, 10:40

wah rasa2nya kok gerah ya, sumuk, mungkin mau hujan :pale:
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   14th December 2011, 20:42


@bruce

Bukankah kamu mengatakan seperti ini iaitu
"Maka, apa yang diinspirasikan oleh Roh Kudus, bisa saja diterima secara tidak lengkap oleh manusianya."

Jika kamu sendiri yang mengatakan inspirasi oleh roh kudus itu bisa diterima secara tidak lengkap oleh manusianya bermakna tidak 100% yang diinspirasikan oleh roh kudus yang dapat diterima oleh manusianya. Sebab itulah saya menanyakan apakah kamu ingin mengatakan apa yang terkandung di dalam bible itu bukannya 100% inspirasi daripada roh kudus? Apakah statement pertanyaan saya itu salah? Mari kita lihat jika roh kudus menginpirasikan A hingga Z tetapi manusianya hanya dapat menerima C hingga R, then C hingga R itu bukannya 100% inspirasi oleh roh kudus. Untuk pemahamannya secara mudah lihat di bawah,

A hingga Z = 100 % inspirasi oleh roh kudus
C hingga R = 70% inpirasi oleh roh kudus, sebab untuk keseluruhan 100% inspirasi oleh roh kudus adalah meliputi dari A hingga Z.

Then jika C hingga R sahaja yang tercatat dalam bible bermakna hanya 70% inspirasi oleh roh kudus, bermakna bukan 100% inspirasi roh kudus. Kerana 100% inspirasi roh kudus adalah A hingga Z. Atau apakah pemahaman saya ini salah?

Baiklah, saya akan tanyakan satu persatu.

Keraguan seterusnya jika roh kudus menginspirasikan A hingga Z tetapi yang diterima dan dicatatkan oleh manusianya adalah C hingga R sahaja. Maka di dalam autograph bible itu adalah tetap akan hanya satu versi sahaja iaitu catatan C hingga R. Namun di dalam manuskriptnya tetap ditemukan dua versi catatan bible itu, justeru pastinya salah satu versi sudah tidak menyamai catatan di dalam autographnya. Justeru pastinya salah satu versi itu sudah mengalami pengubahan. Then unsur-unsur pengubahan sudah tertimpa ke atas bible. Then bagaimana kamu ingin mengatakan ayat-ayat doktrin dan ajaran di dalam bible itu masih belum mengalami pengubahan? Hanya satu pertanyaan di situ.

Kembali Ke Atas Go down
bruce
Global Moderator
Global Moderator


Jumlah posting : 9231
Join date : 27.01.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   14th December 2011, 22:38

@erusi

Saya maklumi anda, karena bahasa Indonesia anda memang berbeda.

Tolong perhatikan point point di bawah ini bro :

1. Tuhan adalah Maha Benar, tidak ada kesalahan daripadaNya.
2. Roh Kudus adalah satu pribadi dari Allah Trinitas.
3. Roh Kudus mengilhami penulisan Alkitab
4. Manusia mahluk yang tidak sempurna.
5. Manusia memiliki keterbatasan, baik dalam logika, maupun kemampuan dalam menyampaiakan pesan.
6. Alkitab ditulis oleh manusia dengan ilham dari Roh Kudus.
7. Maka, keslahan dalam penulisan detil yang tidak berhubungan dengan iman dan doktrin sangat manusiawi, dan sama sekali tidak berhubugan dengan iman Kristen.

Sudah bisa dimengerti ?

_________________________________________________

Jn 3:16 For God so loved the world, as to give his only begotten Son; that whosoever believeth in him, may not perish, but may have life everlasting.
Kembali Ke Atas Go down
erusi3
Tamtama
Tamtama


Jumlah posting : 47
Join date : 09.12.11
Lokasi : MALAYSIA

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   14th December 2011, 23:37


@bruce

Kamu tidak menjawab soalan daripada saya. Saya tanyakan sekali lagi. Kalau catatan silsilah itu sudah ada 2 versi yang menjelaskan sudah ada pengubahan dalam ayat-ayat dalam bible itu, then bagaimana kamu ingin mengatakan ayat-ayat ajaran dan doktrin di dalamnya adalah masih belum mengalami pengubahan?
Sebagai contohnya ayat yang mengatakan "Roh Kudus adalah satu pribadi dari Allah Trinitas", atas dasar apa kamu anggap ayat itu masih tidak mengalami pengubahan? Roh kudus itu berhubungan dengan iman kristian. Seperti saya katakan, catatan silsilah ini adalah catatan fakta yang mempengaruhi keaslian, ketulenan, kesahihan dan kebenaran bible itu. Justeru jika bible terjejas, maka keimanan kristian juga terjejas. Atau kamu anggap keimanan kristian tidak terjejas dengan penjejasan yang berlaku ke atas bible? Jika demikian sila perjelaskan bagaimana kamu beranggapan sedemikian.

Justeru pointnya di sini adalah jika bible itu sudah dipengaruhi oleh unsur-unsur pengubahan, maka atas dasar apa kamu anggap ajaran dan doktrin dalam bible itu masih tidak tercemar dengan unsur-unsur engubahan yang telah tertimpa ke atas bible itu?
Kembali Ke Atas Go down
heinskle
Calon Perwira
Calon Perwira


Jumlah posting : 326
Join date : 04.12.11

PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   14th December 2011, 23:44

erusi3 wrote:
@heinskle

Seperti yang saya katakan, sata tidak mengerti perkataan "koreksi" dalam bahasa Indonesia itu. Menurut kamu perkataan itu di adopts daripada perkataan bahasa inggeris "correction. Di malaysia maksud "correction" itu adalah "pembetulan". Perkataan 'koreksi' memang tidak digunakan di sini. Perkataan 'korek' ada, tetapi bukannya 'koreksi'.

Sememangnya saya melakukan perbandingan "apel versi apel" dan bukannya "apel versi orange". Ini kerana saya membandingkan ayat Genesis 11:12 dengan ayat Genesis 11:12 bagi kitab yang lain, tetapi ianya tetap ayat Genesis 11:12. Dengan kata lain saya membandingkan Genesis 11:12 dengan Genesis 11:12.

Jika kamu anggap saya melakukan perbandingan "apel versi orange", then sila perjelaskan kenapa kamu beranggapan sedemikian?

Saya harap jangan ada yang beremosi dalam berdiskusi.

@erusi,
Sila lampirkan kutipan anda Genesis 11:10 hingga Genesis 11:13
saya ingin lihat / buktikan perbedaan dari ke2 bahasa tersebut dan redaksi masing2, jika awak mengatakan perbanding "apel vs apel"

Saya lampirkan juga terjemahan Lembaga Alkitab Indonesia sbb, diluar terjemahan yg diakui Lembaga tersebut perlu dipertanyakan keabsahannya. Karena banyak terjemahan yg tersebar diluar dan dipakai oleh non Kristen bahan persanggahan.

Genesis ( Kejadian ) 11:10-13.
11:10 Inilah keturunan Sem. Setelah Sem berumur seratus tahun, ia memperanakkan Arpakhsad, dua tahun setelah air bah itu.
11:11 Sem masih hidup lima ratus tahun, setelah ia memperanakkan Arpakhsad, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan.
11:12 Setelah Arpakhsad hidup tiga puluh lima tahun, ia memperanakkan Selah.
11:13 Arpakhsad masih hidup empat ratus tiga tahun, setelah ia memperanakkan Selah, dan ia memperanakkan anak-anak lelaki dan perempuan

Jika lampiran yg diminta anda tidak dapat memenuhinya, maka saya anggap ini suatu fitnahan terhadap agama.


Kembali Ke Atas Go down
Sponsored content




PostSubyek: Re: Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian   Today at 00:23

Kembali Ke Atas Go down
 
Permasalahan ke 2: Ayat Genesis 11:12 dalam bible kristian
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 5Pilih halaman : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Vlad Dracula " Kisah Nyata Pembantai Umat Islam Dalam Perang Salib
» Kipas Radiator masalah, Please Help!!
» WTA >> cara pasang plat no di dalam windshield
» Tips Berguna di Kehidupan Sehari-hari
» IGO... seni menyerang, bertahan dan memperluas wilayah...

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Ladang Tuhan Baru :: Forum Terbuka :: Diskusi - Non-Kristen Bertanya Kristen Menjawab-
Navigasi: